Donkeybike är det nya Uber fast för cyklar

När du lanserar ett nytt företag är det vanligt att man har stora ambitioner. För tydligt namngivna AirDonkey är ambitionerna betydligt större än de flesta: att vara något av en kombination av Uber och Airbnb, men för cyklar.

Om det inte vore nog, så har de Köpenhamnsbaserade startup bolaget, som snart är i färd med att lansera en vädjan om ca € 100.000 i investeringar, och de hoppas att vara så mycket mer, som medgrundaren Erdem Ovacik kallar ”en rörelse” för mer drägliga, cykel-fyllda städer som ett kommersiellt företag.

Utgångspunkten innebär att låta personer med reservdelar eller föga begagnade cyklar hyra ut dem varje dag eller vecka till dem som behöver en, oavsett om turism, pendling eller något annat. Du kan rent a bike in Ven, Malmö, Göteborg och många andra städer i Sverige

Köparna av AirDonkey ”kit”, beräknas kosta ca € 80, kommer att få ett speciellet bakhjuls lås som kan frigöras via en mobiltelefon app, tillsammans med klistermärken markerar cykel och en notering på webbplatsen, som håller ett spår av tillgängliga cyklar positioner via låset, som kan gå 500 dagar mellan laddningarna. Användare hitta en närliggande cykel, betala för det och låsa cykeln med hjälp av appen.

Företaget bakom AirDonkey, Donkey Republic, säger att de har framgångsrikt testat systemet runt Köpenhamn.

Med en rekommenderad daglig hyra på ca € 10 på platser som London och Köpenhamn (hoppas företaget att lansera i flera europeiska länder, inklusive Storbritannien) cykel ägare kan snart få tillbaka sina utlägg, hoppas företaget. Det är också uppmuntrande för cykelaffärer att använda dessa kit för ett antal cyklar som extra intäkter till verksamheten.

Ovacik konstaterar att det planerade systemet, om lager med tillräckliga cyklar i en viss stad, kommer att ha fördelar jämfört med den kommunala stadscykeluthyrning system som Londons gång blått nu röda maskiner, inte minst den potentiella sort som erbjuds, bland annat cyklar med barnstolar, barncyklar , även lastcyklar. Dessutom, till skillnad från många kommunala system, behöver inte detta offentligt stöd (något som uppgått till ca £10 m per år för de flesta av Londons systemets).

”Vi är en ny cykel-delningstjänst som kommer att störa stadstrafik” Ovacik säger. ”Vi vill också ha en slags politisk opinionsbildning kring saken: hur kan städer bli mer cykelvänliga? Och här är Köpenhamn verkligen ett riktmärke. ”

AirDonkey hoppas att vara ett ”Uber för cyklar”, säger han: ”Man kan se det som ett skandinaviskt svar på det amerikanska sättet att göra saker med Uber. Naturligtvis är detta mycket ambitiösa ord. Men det är en vision. ”

Många brittiska cyklister, särskilt i platser som London, har vid detta laget sätt  potentiella nackdelar med systemet: det handlar om att lämna en cykel på gatan låst antingen till sig själv, eller till något annan med tillägg av en relativt tunn valfri kabel. Företaget säger att de arbetar på en ny version av kit som skulle tillåta säkrare låsning till andra objekt.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*