Så ökar du försäljningen under jul

Juletid är riktigt viktigt för alla kommersiella enheter, men speciellt för småföretag då de har möjlighet att mer än dubbla sin försäljning under denna tid. Den överväldigande frågan är därför hur man får ökad försäljning i jul.

Det uppenbara svaret på hur man får mer försäljning är att helt enkelt få fler kunder. Om du erbjuder högkvalitativa produkter eller service kommer försäljningen att öka i takt med att fler människor ser eller upplever det du har att dela med dig av. Här får du därför några tips på hur du kan skapa mer engagemang hos potentiella kunder:

Ordna med rea

Du kanske sitter där och tänker “Ja, men det är väl klart”. Men innan du avvisar den här iden bör du tänka på följande: alla affärer av alla storlekar har någon slags julrea – just på grund av att det faktiskt fungerar.

Erbjud ett stort fynd per dag. Att erbjuda stora rabatter (30% eller mer) på ett välkänt föremål varje dag är en bra taktik för att fånga in julkunder om du har en eller flera produkter eller någon service som många kan tänkas vara på jakt efter. Se till att din rabatt är värd tiden de spenderar på att handla. Shoppare är för det mesta väldigt bortskämda. Så futtiga 5, 10 eller till och med 20 procents rabatter kommer inte att imponera på någon. På enskilda föremål gäller att ju högre rabatten är, desto bättre. Shoppare kommer att jämföra priser.

Håll i ett event

Familjer som kommer till event eller tillställningar (t.ex. festivaler, marknader, osv.) får en massa slags gratis underhållning – och massor av möjligheter att få julhandeln avklarad. Om din stad inte har något som detta över jul som ditt lilla företag kan delta i kan du börja fundera på vad som skulle krävas för att kunna starta ett sådant event.

Det finns inget som hindrar dig från att hålla i ett eget event. Tricket är att skapa en händelse eller ett event som relaterar till dina produkter eller tjänster på något sätt.

Till exempel kan en köksaffär hålla i en matlagningskurs och dra nytta av ökad försäljning av de produkter som används under kursens gång. En yogastudio kan hålla i en fri yogaklass för att uppmuntra folk att bli medlemmar i januari – och erbjuda presentkort som uppmuntrar deltagarna att sprida ordet vidare. Ett reseföretag kan erbjuda en häftig resa där vinnaren får spela golf i Alicante. Möjligheterna är oändliga!

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*