Idag när allt fler använder sig av sina datorer och smartphones för att shoppa, blir det också aktuellt för alla företag som vill överleva att börja inrikta mer av sitt arbete på just internet. Ett tydligt exempel på det är hur allt fler butiker struntar i att öppna en fysisk butik och istället helt satsar på att öppna webbutiker. Det finns många fördelar med det, fördelar som vi kommer gå igenom i den här artikeln.
Ekonomiska fördelar med e-handel
Det är i de flesta fall betydligt mycket billigare att driva ett företag som inriktar sig till kunder på webben än det är att driva en fysisk butik. Med en butik på stan behöver du dels stå för hyran för själva lokalen, men också för personalkostnader som kan bli riktigt dyra om man driver ett större företag. Med en webbutik slipper du den biten då du endast kan hyra ett lager där du förvarar din a produkter, sen är det bara att skicka iväg dem vid beställningar. Man kan då drastiskt skära ned på personalstyrkan eftersom en enda person kan i de flesta fall sköta mycket av företaget.
Det blir också lättare att hitta kunder eftersom du får fler möjligheter att marknadsföra ditt företag. Det finns en hel del företag som säljer specialiserade produkter som inte riktigt lämpar sig för butik, dessa använde förr främst kataloger och eventuellt mejlutskick för att hitta nya kunder. Men genom att använda sig av webben kan företag som ledon.se hitta både stora och små kunder på enklare vis.
Större chanser internationellt
Det blir också lättare att öka sin kundgrupp. Genom att erbjuda sina tjänster eller produkter på fler språk än svenska, till exempel engelska, kan man lättare hitta kunder utanför landet. Det blir till exempel inte omöjligt att hitta kunder i grannländer eller på andra sidan världen. Har man istället en fysisk butik blir man mer begränsad eftersom större delen av ens kunder hittas lokalt i staden man driver butiken i.
Potentiella nackdelar
Det finns självfallet mer än bara fördelar med e-handel. Som företagare som driver en affär på webben kommer du få mer konkurrens. Driver man en butik i en stad som är den enda av sitt slag så har man mer eller mindre monopol på de kunder som köper ens produkt lokalt. Men på webben har du istället hela världen att slåss emot. Man kan däremot fortfarande inrikta sig till specifika grupper, till exempel potentiella kunder i hela landet.
Har man en bra produkt och gör bra reklam för sig så är chanserna stora att man kan öka sin försäljning genom att sälja sina produkter på webben. Däremot betyder inte det att fysiska butiker är helt förlegade, många föredrar fortfarande att handla lokalt.
Lämna ett svar