De flesta av oss har kommit i kontakt med begreppet e-handel. Men vad är det egentligen? Själva definitionen gör att e-handel helt enkelt handlar om handel med varor och tjänster över internet. Men detta säger så klart inget om varför det har blivit så pass populärt. Här vi ska titta närmare på den elektroniska handeln, hur den utvecklades och vad som driver den.
Från servicebutik vidare till självbetjäning och e-handel
Ursprungligen skedde majoriteten av handeln i en butik där en person bakom disk tillhandahöll de varor som kunderna efterfrågade. Men detta visade sig ganska snabbt vara ett ineffektivt system, och så fort konsumtionen ökade så uppstod en naturlig övergång till självbetjäningsbutiker. Denna effektivisering ledde i stor utsträckning till en sänkning av priserna som så klart gynnade kunderna.
Men den största förändringen i handeln skedde under 2000-talet när internet började populariseras världen över. Då började handeln sakta med säkert att flytta över till digitala kanaler. För svenskars del så handlade det inledningsvis främst om DVD-filmer och elektronikprodukter. Men intressant nog är numera barnartiklar och leksaker en av de snabbaste växande produktgrupperna inom e-handel. I Sverige så ökade elektronisk handel med totalt sett 16% under 2017. Denna ökning har varit pågående under ett stort antal år, och den fysiska handeln får faktiskt allt svårare att hänga med.
Så omvälvande har utveckling varit att detaljhandeln i stort, och många av de klassiska och tidigare enormt populära butikskedjorna har väldigt svårt att uppnå tillväxt. Under förra året så uppmärksammades uttalanden från både H&M och varuhuset Gekås gällande deras planerade e-handelsstrategier. Enligt representanter för företagen så finns det inte längre något annat val än att börja anpassa verksamheten för den elektroniska handeln. Vill man som företagare överleva i framtiden så är det helt enkelt internet som gäller.
Slutkunden drar oftast nytta av optimeringarna
Det är såklart inte utan anledning som folk väljer e-handel istället för fysiska butiker. Den stora konkurrensen mellan de som är verksamma inom den elektroniska handeln har även resulterat i många förmåner för slutkunden. Nu för tiden finns det ett stort antal sajter som jämför produkter och ställer olika webbutiker mot varandra. Oavsett om man söker efter ett Tvättmaskin Test eller övriga produktutvärderingar så kan man tack vare modern teknik vara säker på att hitta såväl bästa priset som den mest tillförlitliga butiken.
Utöver att det har blivit enklare att jämföra utbudet så har den internetbaserade handeln förändrat handelsbranschen i sådan utsträckning att det numera är viktigare med volymer än att upprätthålla höga priser. Det har gjort att slutkunder har kunnat dra nytta av väldigt låga priser och även, i många fall, fraktfri leverans. Så även om många av de gamla butikskedjorna kanske inte är redo för förändringen så är det som kund bara att se fram emot ytterligare förmåner.
Lämna ett svar