Är H&M:s dagar räknade?

Ett av Sveriges mest kända och älskade varumärken har sett en stark nedgång på börsen den senaste tiden. De höga investeringarna har verkligen pressat H&M:s marginaler de senaste åren.

På morgonen 22 juni publicerades H&M:s delårsrapport för andra kvartalet 2016 och rapporten visade en lägre försäljningssiffra än vad H&M:s VD Karl-Johan Persson hade hoppats på. Anledningen till att det har gått så dåligt beror på många faktorer, så som negativ dollareffekt, dåligt väder och andra misstag som man gjort under året.

Frågan är nu om H&M:s glansdagar är över eller om man ska kunna lyfta företaget. På drygt fem år har H&M:s rörelsemarginal fallit med 10 procent i takt med att investeringar i pris, E-handel online, nya koncept och hållbarhet, har ökat kraftigt. Ännu ser vi inga tydliga bevis för att deras kraftiga satsningar har lönat sig, eftersom omsättning per butik fortsätter falla. Nedgången i aktien beror med största sannolikhet på att många blir oroliga för att det rör sig om en struktuell försvagning och inte bara en tillfällig svacka.

H&M vidhåller dock sitt mål att öppna 10-15 procent nya butiker varje år och man vill speciellt att de egna varumärkena ska växa, så som H&M Hope och H&M Beauty. Anledningen till att försäljningssnittet per kvadratmeter har fallit är att H&M gått in i länder som Kina och Indien. Dessa butiker räknar man dock med ska växa snabbare än alla andra.

Vissa anser att H&M:s bästa dagar kan ha passerat, medan andra anser att H&M nu lägger grunden för en långvarig och stark tillväxt med de investeringar som man gör. VD:n Karl-Johan Persson flaggar för att investeringsökningarna snart kommer att komma ner på en nivå som är lägre än vad försäljningsökningen kommer att bli framöver och han förutspår att detta kommer att hända under 2017. Detta återstår att se.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*