Tesco’s försäljning återigen en tillväxt

Tesco, Storbritanniens största återförsäljare, rapporterade i torsdags att andra kvartalet ser en brittisk underliggande fortsatt försäljningstillväxt, detta är första gången företaget visat dessa siffror på över fem år, vilket tyder på att företaget gör stadiga framsteg med verkställande Dave Lewis vid rodret.

Tillväxten på marknaden

Tesco sade att försäljning i butiker på hemmamarknaden över ett år ökade 0,3 procent under de 13 veckor till 28 maj sett till det första kvartalet. Men om vi betänker det faktum att nuförtiden människor använder mer och mer webshoppar för olika produkter, till exempel produkter såsom coolkondom.se, är detta en mycket trevlig tillväxt för Tesco.

Detta i jämförelse med analytikernas prognoser av platta ”upp 0,5 procent” och byggd på tillväxt på ”0,9 procent” under föregående kvartal – det första kvartalet av underliggande brittiska försäljningstillväxt i över tre år.

Gruppen ”like-for-like” försäljning ökade 0,9 procent.

”Vi är uppmuntrade av de framsteg vi gör”, säger Lewis.

”Jag är övertygad om att de förbättringar vi gör för våra kunder fungerar och kommer att skapa långsiktigt värde för våra aktieägare.

Investerare har gett Tescos halvårsresultat en hänryckande mottagande genom att handla aktier upp med mer än 13 procent vilket landar på 14 månaders högsta.

Snabbköps-kedjans aktiekurs var över 214p var denna torsdags eftermiddag, högre än det har varit sedan början av augusti förra året.

Torsdagsmorgonen’s resultat visade att Tesco gör en stadig återhämtning efter att snabbköps jätten rapporterade de största förlusterna någonsin i Brittisk företagshistoria på £ 6,4 miljarder för två år sedan.

De första sex månader till slutet av augusti i år, liksom ”like-for-like” försäljning i butikerna öppnade upp för mer än ett år med en ökad procent, säger BBC. I Storbritannien, ökade jämförbara försäljningar med 0,6 procent.

”Like-for-like” tagande har nu stigit tre kvartal i rad.

Stark konkurrens, lägre priser, fler kunder

Transaktionsvolymen har också ökat kraftigt, där handlaren ser 200.000 fler kunder jämfört med två år sedan. Tillväxten i steg har mer än de uppvägde en sex procent nedgång i priserna, på grund av de hårda utnötningskrigen med lågpris Aldi och Lidl rullar på.

På bara två procent, är vinstmarginalerna inte i närheten såå högt som Tesco chefer vill. Butikens ledning har därför satt ett nytt mål att öka marginalerna till fyra procent till 2020, delvis genom att skära ner på £ 1,5 miljarder från sina kostnader.

Som ett resultat av ett antal engångskostnader, minskade ”före skatt halvårs”-resultatet med 28 procent till £ 71. Men rörelseresultatet var i linje med förväntningarna på £ 515, en ökning med 38 procent jämfört med föregående år. Tesco har sagt att det kommer att uppnå £ 1,2 miljarder som resultatmål för året som helhet.

”Detta är en fantastisk uppsättning av resultat för Tesco, levererar på alla aspekter av den brittiska återhämtningen och ger marginal för fast framtida vägledning” sade Bruno Monteyne, analytiker på Bernstein.

Men det är en skamfläck för landskapet. Tescos pension’s underskott har fördubblats till £ 5,6. Detta är främst en följd av en nedgång i obligationsräntorna och butiken insisterar på att det inte behöver ge extra finansiering.

Däremot kan det vara tvungna att göra så om saker och ting inte förbättras under de kommande månaderna.

”För nu är utbuktning av underskottet bara ett problem på papper”, säger Laith Khalaf, en analytiker på Hargreaves Lansdown. ”Men i mars nästa år, när Tesco genomgår det treåriga pension’s värderingen, vid vilken punkt underskottet kan börja stelna till ett utrop på ”kalla hårda kontanter” för företaget”

Detta kan försena en utdelning till investerare efter ett tvåårigt uppehåll, säger Jasper Lawler, en marknadsanalytiker vid CMC Markets.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*