Är Facebook rätt plats att marknadsföra ditt företag?

Facebook är världens mest populära plattform inom social media. Det faktum att plattformen har en enorm mängd användare och i stort sett alla demografier och intresseområden finns representerade gör Facebook till ett fantastiskt verktyg för marknadsföring. På Facebook kan kostnadseffektivt nå önskad målgrupp med flera olika typer av marknadsföring och även generera helt gratis exponering för sitt varumärke genom att bygga upp ett följe på sitt företags Facebooksida. Trots det är inte Facebook inte nödvändigtvis rätt för alla typer av företag.

Företag riktade mot privatpersoner

Först och främst är det företag som säljer produkter eller tjänster till privatpersoner som har störst framgång på Facebook. Företag som jobbar inom B2B har det svårare att generera samma intresse då Facebook främst är en plattform där individer agerar med varandra och delar intressen och varumärken som intresserar dem.

Strategier

Så hur ska man som företag maximera sin närvaro på Facebook? En Facebooksida Måste uppdateras frekvent med relevant material som är intressant för användare i företagets målgrupp. Det är viktigt att inte tänka på sina följare enbart som en målgrupp att sälja till utan att verkligen interagera med sina följare på ett genuint sätt för att bygga ett lojalt följe. Endast en mindre del av materialet man lägger upp på sin sida bör vara ren marknadsföring av ens produkter. Man bör svara på kommentarer och synpunkter man få och uppmuntra användare att komma med synpunkter skapa material som lockar till att delas. När en av dina följare delar en av dina poster kan denna potentiellt visas för alla följarens vänner som i sin tur också kan dela den. Detta innebär att ett företag med en väl utformad strategi för Facebookmarknadsföring kan få en enorm räckvidd med sitt varumärke utan att behöva betala för annonsering.

MAn kan även kombinera sin Facebooksida med regelrätt annonsering. För den som vill lyckas med Facebookannonsering rekommenderas det att man anlitar en konsult kunnig inom området då annonsering med felaktiga parametrar kan kosta stora pengar. Det går att annonsera sina produkter direkt men man kan även koppla sina produkter med videomaterial, bilder och artiklar vilket oftare är mer framgångsrikt då denna typ av annonser får större interaktion från användare. En annan populär strategi är att marknadsför elektroniska presentkort och rabattkoder till användare som redan har interagerat med företagets material.

Företag som arbetar inom trendiga branscher och branscher som väcker stor passion och engagemang har lättare att nå framgång på Facebook men även om ditt företag inte agerar inom en sådan bransch finns det stora möjligheter att lyckas md en genomtänkt och långsiktig strategi.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*