Hur sociala medier påverkar detaljhandeln online

Med uppkomsten av sociala medier, har många företag som Uniggardin.se insett att de måste ändra sina operativa strategier för att anpassa sig. Sociala medier påverkar verksamheten för alla storlekar på flera olika sätt. På grund av sociala medier, måste företagen göra sina varumärken mer personlig, marknadsföra sina produkter på olika sätt och kommunicera med kunder på nya sätt.

 Om sociala medier

Sociala medier webbplatser och applikationer tillåter användare att skapa communities att dela innehåll, såsom videor, personliga meddelanden, bilder, idéer och annan information om sig själva. De flesta former av sociala medier accepterar enskilda användare samt organisationer som företag och ideella grupper. Ett företags sociala mediaprofil kan innehålla länkar till sin webbplats, kontaktuppgifter och bilder av produkter eller tjänster Verksamheten erbjuder.

Marknadsföring

Företagen måste ständigt hitta nya sätt att genomföra sina marknadsföringsstrategier genom sociala medier. Före utvecklingen av sociala medier, förlitade sig företag på flygblad som skickas via e-post, TV-reklam och word of mouth. Även om dessa marknadsförings taktiker fortfarande är användbara, kan företagen nu använda sociala medier för att omedelbart informera konsumenterna om försäljning, ankomsten av nya produkter och exklusiva erbjudanden. Konsumenterna kan ansluta med sina favorit återförsäljare på nätet för att hålla sig informerad om utvecklingen.

Kommunikation

Sociala medier påverkar också hur många detaljhandelsföretag kommunicera med sina kunder. Istället för att ringa butiken, skriva ett brev eller skicka e-post, föredrar många kunder att kommunicera med ett företag med hjälp av dess sociala medier profil. Kunderna kan skicka privata meddelanden till verksamheten, eller de kan publicera information offentligt. Kunderna använder sociala medier för att ge både positiv och negativ feedback om produkter eller kundtjänst. Om en kunds inlägg är negativt och denna information delas på nätet, kan det påverka yttranden från andra konsumenter som är anslutna till företagets profil. Det är viktigt för småföretag, i synnerhet, att vara medvetena om betyg och andra detaljer på nätet. Svara snabbt på Facebook eller Twitter, till exempel för att lösa en kund problem kan faktiskt främja lojalitet och förbättra företagets rykte.

Branding

Sociala medier påverkar hur kunderna upplever ett företags varumärke. Innan sociala medier blev populärt, ansåg de flesta kunder att företag var opersonliga verksamheter. Men öppnandet av sociala medier har gett upphov till en ny nivå av dialog mellan ett företag och dess konsumenter. Den typ av konsumenter som ansluter med ett företag använder sociala medier påverkar hur andra potentiella konsumenter uppfattar företagets varumärke. Till exempel, om ett företag som säljer sportartiklar ansluter sig huvudsakligen till konsumenter i 20-årsåldern, är andra konsumenter mer benägna att associera varumärket med just den åldern demografiska.

 

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*